Po prawie 12 godzinach obrad w Radzie Miejskiej Mediolanu zatwierdzono uchwałę dotyczącą sprzedaży stadionu San Siro Interowi i Milanowi: 24 głosy "za", 20 "przeciw" i żadnego wstrzymującego się od podjęcia decyzji. Miasto sprzeda stadion wraz z przyległymi terenami klubom za 197 milionów euro. Powstanie nowy obiekt, a stare San Siro zostanie zburzone. Kluby w oficjalnym komunikacie wyraziły swoją satysfakcję: "Historyczny krok w stronę przyszłości". Na temat nowego stadionu wiadomo na razie tyle, ile zostało przedstawione w 253-stronicowej dokumentacji zaprezentowanej przez oba kluby w marcu tego roku. W oczekiwaniu na akt notarialny i ostateczny projekt zakłada się rozpoczęcie prac w 2027 roku, aby obiekt był gotowy do użytku przed Euro 2032. Całość inwestycji miałaby zostać ukończona w 2035 roku. Przyjrzyjmy się teraz wszystkim szczegółom (zdjęcia i wizualizacje mają charakter poglądowy).
1. Jak będzie wyglądał nowy stadion w Mediolanie
Spośród trzech opcji (brak wspólnego stadionu, renowacja obecnego czy budowa nowego, wspólnego obiektu) Inter i Milan wybrały tę trzecią: budowę nowego stadionu po zachodniej stronie kompleksu oraz częściowe zachowanie obecnego San Siro. Istniejący obiekt zostanie przebudowany i przekształcony w przestrzeń muzealno-handlową. Jak wyjaśniła dokumentacja opublikowana w marcu, "to najlepsza okazja do zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju dzielnicy San Siro, spójna z miejskimi obiektami strategicznymi oraz ewolucją Mediolanu w kierunku policentrycznej tkanki miejskiej o synergicznych funkcjach". To rozwiązanie pozwala również "zachować pamięć historyczną stadionu Giuseppe Meazzy – obiekt zostanie przekształcony i będzie mieścił hotel, biura, sklepy oraz przestrzenie przeznaczone dla mieszkańców, z funkcjami skierowanymi do społeczności, w tym strefami dla seniorów i młodzieży". Szacuje się, że całkowita inwestycja wygeneruje około 4,6 miliarda euro dodatkowych wpływów i stworzy 18 tysięcy miejsc pracy.
2. Zalety przyjętego rozwiązania
- W dokumentacji przedstawionej przez Inter i Milan zostały szczegółowo opisane korzyści wynikające z zaprojektowania i realizacji budowy nowego stadionu. Podsumowano je w następujący sposób:
- Nowoczesny obiekt: budowa nowego stadionu pozwoliłaby stworzyć infrastrukturę na najwyższym poziomie, zdolną do optymalnej organizacji wydarzeń i podnoszącą jakość doświadczenia kibiców.
- Wartość dodana dla otoczenia: dzięki "zielonemu masterplanowi" możliwa będzie rewitalizacja całego obszaru, który stanie się atrakcyjnym miejscem również dla innych aktywności gospodarczych i społecznych.
- Zrównoważony rozwój i innowacje: projekt opiera się na ekologicznych rozwiązaniach energetycznych i nowoczesnym designie, co poprawi wizerunek Mediolanu na arenie międzynarodowej.
- Jakość doświadczenia: rozwiązanie problemów akustycznych dla pobliskiej dzielnicy oraz ograniczenie wibracji samej konstrukcji podczas wydarzeń.
- Inkluzywność: projekt będzie uwzględniał pełną dostępność poprzez eliminację barier architektonicznych, tak by każdy mógł w pełni korzystać z obiektu.
- Standardy sportowe: nowy stadion zostanie zaprojektowany zgodnie z normami FIFA, UEFA i FIGC.
- Bezpieczeństwo: rozwiązanie problemów związanych z bezpieczeństwem i kontrolą przepływu ludzi.
- Ekologia i zieleń: zwiększenie powierzchni przepuszczalnych i terenów zielonych.
- Rozbudowa infrastruktury: poprawa komunikacji dzięki całkowitej przebudowie tunelu Patroclo.
3. Podest i miasteczko sportu
Nowy stadion będzie usytuowany w większej odległości od zabudowań mieszkalnych i zostanie wybudowany na podwyższeniu pełniącym funkcję wejścia dla kibiców. Jak zapisano w dokumentacji: "w dni, w których nie odbywają się mecze, część podestu otworzy się i przekształci w dużą miejską przestrzeń publiczną, zintegrowaną z otaczającym parkiem". Wokół stadionu powstanie swoiste miasteczko sportu z muzeum, sklepami klubowymi, biurami, hotelami, strefami gastronomicznymi i terenami zielonymi. Sama konstrukcja, choć ostateczne szczegóły będą znane dopiero w projekcie wykonawczym, będzie spełniać wszystkie wymagania, aby gościć finały Ligi Mistrzów.
Po negocjacjach między klubami a miastem w uchwale ustalono, że 50% terenu nie zostanie zabudowane, lecz przeznaczone na tzw. "zieleń głęboką", czyli trawniki, klomby i drzewa. Co więcej, minimum 80 tysięcy metrów kwadratowych terenów zielonych wróci do własności miasta po zakończeniu prac, finansowanych w całości przez oba kluby. Według planów klubów, przewiduje się przeznaczenie:
- 43 tys. m² powierzchni użytkowej na biura,
- 20 tys. m² na hotele,
- 15 tys. m² na parkingi.
Hotele mają mieć standard czterech gwiazdek (około 350 pokoi każdy). Jeśli chodzi o muzeum, szacuje się, że cena biletu wyniesie około 38 euro, a roczna frekwencja może osiągnąć nawet 450 tysięcy odwiedzających.
4. Pojemność
W dokumentacji wyjaśniono, że nowy obiekt całkowicie odmieni obszar San Siro i będzie spełniał wszystkie wymagania Serie A, uzyskując klasyfikację kategorii 4 UEFA oraz kategorii 1 FIFA. Stadion nie będzie użytkowany jedynie w dni meczowe: pozostanie w pełni funkcjonalny 365 dni w roku, oferując różne strefy i aktywności dla odwiedzających. Jeśli chodzi o widownię, pojemność została zaplanowana i dostosowana do różnych sektorów przeznaczonych dla poszczególnych grup użytkowników. Całość osiągnie około 71 500 miejsc. Nowy stadion poprawi doświadczenie kibiców w wielu aspektach w porównaniu z obecnym San Siro:
- Lepsza widoczność: każdy sektor zostanie zaprojektowany tak, by zagwarantować optymalne pole widzenia.
- Pełna dostępność: uwzględniono rozwiązania likwidujące bariery architektoniczne.
- Wyższy poziom bezpieczeństwa: nowoczesne systemy i lepsze zarządzanie przemieszczaniem się widzów.
- Większe przestrzenie dla kibiców: nowe strefy dedykowane fanom, komfortowe i funkcjonalne.
- Ulepszona akustyka i atmosfera: stadion będzie sprzyjał tworzeniu wyjątkowego klimatu podczas meczów.
5. Przestrzenie
Projekt nowego stadionu odwołuje się do tradycji historycznej: kształt misy widowni będzie oparty na dwóch pierścieniach, co nawiązuje do koncepcji architektonicznej San Siro z lat 50.
Architektura tego obiektu została zaprojektowana tak, aby:
- podkreślać tożsamość obu trybun za bramkami, zajmowanych historycznie przez Curve, serce dopingu Interu i Milanu,
- zminimalizować obecność barier pomiędzy kibicami a boiskiem, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i kontroli.
Nowa konstrukcja misy zagwarantuje ponadto:
- doskonałą widoczność: minimalny kąt widzenia wyniesie 90°, co praktycznie eliminuje miejsca o ograniczonej perspektywie,
- maksymalną bliskość z boiskiem: widzowie znajdą się bliżej akcji, dzięki czemu projekt będzie bardziej kompaktowy i zoptymalizowany,
- znakomitą akustykę i atmosferę: bryła stadionu pozwoli na wzmocnienie klimatu meczów i wyjątkowe przeżycie wydarzeń sportowych,
- pełną dostępność w każdym sektorze: projekt zadba o wygodny dostęp dla wszystkich grup kibiców.
Dodatkowo, miasteczko stadionowe zaoferuje zróżnicowaną gamę usług, od dedykowanych punktów gastronomicznych po przestrzenie serwisowe, tak aby podnieść komfort i jakość spędzanego czasu podczas wydarzeń.
6. Komunikacja i układ dróg
Na wniosek władz miasta w planie znalazła się rozbiórka i ponowna budowa tunelu Patroclo (podziemnego przejazdu wybudowanego na potrzeby Mistrzostw Świata 1990). Dzięki temu rozwiązaniu nowe trybuny stadionu będą odsunięte od zabudowań mieszkalnych przy via Tesio w dzielnicy San Siro. Koszt tej inwestycji został oszacowany na 22 miliony euro, a w jej finansowanie współuczestniczyć będzie Palazzo Marino (władze miejskie).
7. Terminy realizacji
Poniżej przedstawione zostały terminy realizacji poszczególnych etapów:
- Akt notarialny: po zatwierdzeniu przez oba kluby poprawek co do uchwały oraz po podpisaniu umowy urbanistycznej, konieczne będzie przeprowadzenie aktu notarialnego sprzedaży gruntów na rzecz Interu i Milanu – najpóźniej do 10 listopada.
- Projekt ostateczny: pracownie architektoniczne Manica oraz Foster + Partners mają przedstawić finalną wersję projektu w ciągu 6–8 miesięcy. Dokumentacja ta będzie musiała zostać zatwierdzona przez Conferenza dei Servizi, której czas procedowania nie powinien przekroczyć 90 dni.
- Początek i zakończenie prac: roboty budowlane powinny rozpocząć się w pierwszej połowie 2027 roku, a zakończyć do 2030 roku, tak aby nowy obiekt mógł zostać oddany do użytku w 2031 roku, na rok przed startem Euro 2032. Całość inwestycji, wraz z obiektami towarzyszącymi, powinna zostać ukończona do 2035 roku.
Rozbiórka San Siro: w pierwszej fazie oba obiekty będą funkcjonować równolegle, choć obecny stadion nie będzie już użytkowany. W ciągu 12 miesięcy od inauguracji nowego stadionu przewidziano jego demontaż i całkowite usunięcie.
Trzy etapy budowy (wg dokumentacji):
Faza 1: budowa nowego tunelu Patroclo, nowego stadionu, podestu wejściowego i wszystkich przestrzeni dodatkowych.
Faza 2: otwarcie nowego stadionu dla publiczności oraz częściowa dekonstrukcja San Siro.
Faza 3: realizacja kompleksu wielofunkcyjnego, planowana na lata 2032–2035.
8. Koszty
Kwota podana przez Inter i Milan wynosi 1,2 mld euro, z czego około 700 milionów euro ma zostać przeznaczone wyłącznie na budowę nowego stadionu. Szacunek ten obejmuje wszystkie prace związane z terenem San Siro, a więc:
- koszty budowy i realizacji części stadionowej,
- kompleksu wielofunkcyjnego,
- elektrociepłowni/centrum energetycznego,
- koszty utrzymania i konserwacji przewidziane na okres obowiązywania koncesji (2025–2030).
Z kosztorysu zostały natomiast wyłączone:
- wydatki związane z rekultywacją i oczyszczeniem terenu,
- rozbiórką San Siro,
- zakupem działek,
- tzw. soft cost (wydatki pośrednie),
- opłatami urbanistycznymi i dodatkowymi kosztami budowy,
- nakładami na neutralność węglową,
- nieprzewidzianymi wydatkami,
- wpływem inflacji,
- oraz podatkiem VAT.
9. Częściowe zachowanie obecnego San Siro
Milan i Inter planują wyburzenie ponad 90% obecnej konstrukcji stadionu San Siro. Zachowana ma zostać jedynie część drugiego pierścienia trybun, na której, jako obiekt zabytkowy, od 10 listopada zacznie obowiązywać ochrona inspektora.
Jak wyjaśniał dokument opublikowany w marcu: "częściowa rewitalizacja San Siro przewiduje całkowite usunięcie dachu, trybun trzeciego pierścienia, trybun pierwszego pierścienia, części trybun drugiego pierścienia oraz około 70% ramp charakterystycznych dla obecnej fasady. Efektem będzie obiekt, który zachowa swoją silną ikoniczność, dodatkowo podkreśloną przez jego nowe przeznaczenie".
BTW, mała ciekawostka - Jimenez w Bournemouth rozegrał 3 spotkania - jedno 3 minuty, jedno 45 minut i jedno 73 minuty. Oznacza to, że rozegrał łącznie dwie godziny, zdobywając w tym czasie 0 asyst, 0 bramek ale za to aż 3 żółte kartki xD
I w sumie na te 3 żółte kartki potrzebował około jednej godziny xD
Chciaz byłoby lepiej mieć swój stadion, ale i tak to rozwiązanie jest lepsze, niż dzierżawa od miasta Mediolan.
Żaden z klubów nie jest w stanie znaleźć lub nie chce mieć dodatkowych 600 mln kosztów, więc jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma. :P
Piękna sprawa kolego. I jeszcze z tą nazwą od Twojego imienia. Piękna sprawa. Uwielbiam słuchać histori innych graczy jak to u nich było.
jakby ktoś się chciał pobawić trochę S&L (albo sytuacja go zmusi, bo musiał wrócić do poprzedniego save, tak jak miałem ja), to wtedy można lepiej zrozumieć "proces budowy" i można zobaczyć, że w tej samej karierze w danym momencie stadion raz będzie wybudowany, a innym razem nie. może mieć różne ceny. może mieć różne nazwy (może być XXX Stadion, Park albo Arena - np Carlo Ancelotti Arena, nigdy nie nazwano moim imieniem, za krótkie kariery). może mieć dach lub nie (z dachem jest zawsze droższy). budowa może trwać różne okresy czasu (najkrótszy okres 3 lata, dla tak wielkich obiektów). pojemność nowego stadionu jest powiązana ze średnią widzów na meczach. jeśli dobrze pamiętam info o budowie stadionu jest jakoś w okolicach czerwca, na koncie klubu musi być kwota wyższa, niż koszt stadionu (najlepiej powyżej 1mld jurków, bo najdroższy stadion kosztował chyba 980 mln; jeśli masz mniej budowa z automatu odłożona o kolejny rok), ale to też nie gwarantuje jeszcze budowy. po prostu to jest kolejna z LOSOWYCH opcji w tej grze - taka ciekawostka lub przydatne info dla tych, którzy nie mogą się doczekać stadionu
odkryłem to, gdy wysypał mi się kiedyś ostatni save i musiałem wrócić do poprzedniego; ostatni był bez stadionu, a potem znienacka wpadło info, że będzie budowa. z ciekawości puściłem grę w tym momencie kilkanaście razy i budowa stadionu "wypadała" co trzeci, czwarty raz
rozbudowy też robiłem, co ciekawe Milan miał nową, większą pojemność, a merdacze starą mniejszą hahah; potem budowaliśmy nowy stadion
Coś pomiędzy - taki kompromis architektoniczny.
Kwadratura koła jako symbol procesu powstawania mediolańskiego stadionu.